REGULAMIN
ORGANIZOWANIA WYCIECZEK SZKOLNYCH
Zespołu Szkół w Skorzewie
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki oświatowe krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135, poz. 1516), (załącznik nr 1).
 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia21 stycznia 1997r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także jego zorganizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.), (załącznik nr 2).
 - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz. U. Nr 57, poz. 358 ze zm.), (załącznik nr 3).
 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach oświatowych (Dz. U. z 2003 Nr 6, poz. 69 ze zm.), (załącznik nr 4).
 - Rozporządzenie Rady (WE) nr 539/2001 z dnia 15 marca 2001r. wymieniające państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu (Dziennik Urzędowy L 081, 21/03/2001 P. 0001-0007), (załącznik nr 5)
 - Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 września 2005r. w sprawie wzoru formularza listy podróżujących dla wycieczek w Unii Europejskiej (Dz. U. 188, poz. 1582), (załącznik nr 6).
 
§ 1.
- 1. Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących formach:
 
a) Wycieczki przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych;
b) Wycieczki krajoznawcze – turystyczne, których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych – zwane dalej „wycieczkami”;
c) Imprezy krajoznawcze – turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje;
d) Imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwanie się specjalistycznym sprzętem;
e) Imprezy wyjazdowe – związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne – zwane dalej ‘imprezami”.
§ 2.
- Organizacja i program wycieczki powinny być dostosowane do wieku , zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych. Obowiązkiem organizatora jest sprawdzanie stanu zdrowia i umiejętności uczniów, wymaganych podczas wycieczki.
 - Dla uczniów Zespołu Szkół w Skorzewie powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki przedmiotowe, krajoznawcze – turystyczne na terenie macierzystego województwa, regionu geograficzno – turystycznego i kraju.
 - W wycieczkach turystyczno – krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
 - Uczniowie niepełnosprawni, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczkach i imprezach, a organizatorzy tych wycieczek i imprez powinni zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
 
§ 3.
- Wycieczka musi być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie: celu wycieczki, trasy, zwiedzanych obiektów, harmonogramu i regulaminu zachowania uczniów podczas wycieczki.
 - Program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, listę uczniów oraz imiona i nazwiska kierownika i opiekunów zawiera karta wycieczki, którą zatwierdza dyrektor lub wicedyrektor szkoły.
 - Wzór karty wycieczki stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
 - Przygotowując wycieczkę należy:
 
a) Określić cele i zadania wycieczki;
b) Wybrać teren, środowisko i trasy;
c) Wybrać obiekty bazy noclegowej, żywieniowej i transportu oraz je zarezerwować;
d) Przygotować dokumentację:
- kartę wycieczki
 - regulamin wycieczki
 - plan finansowy wycieczki
 - listę uczestników z podaniem ich wieku oraz podpisem potwierdzającym dokonanie wpłaty
 - zgodę rodziców na udział ucznia w wycieczce wraz z oświadczeniem o stanie zdrowia (nie dotyczy wycieczek przedmiotowych odbywających się w ramach lekcji)
 
e) przeprowadzić spotkanie informacyjne o imprezie;
f) przeprowadzić nabór uczestników.
- § 4.
 
- Organizator wycieczki zobowiązany jest do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom.
 - Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo uczniów podczas wycieczek jest kierownik wycieczki oraz opiekunowie grupy. Opieka ich ma charakter ciągły.
 - Miejsce zbiórki uczniów rozpoczynającej i kończącej wycieczkę jest plac szkolny. Miejsce i czas powrotu i odbioru dziecka reguluje zgoda na udział dziecka w wycieczce.
 - Udział uczniów w wycieczce (z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga pisemnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych, którzy powinni przed jej rozpoczęciem pokryć koszty związane z udziałem w niej ich dziecka.
 - Opiekun wycieczki zobowiązany jest sprawdzać stan liczbowy uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.
 - Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy, gołoledzi.
 - W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkole i placówkach publicznych.
 - Uczestnicy wycieczki i imprez powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków.
 - Na wycieczkę należy zabrać dobrze wyposażoną apteczkę pierwszej pomocy.
 
§ 5.
- Plan finansowy wycieczki zatwierdza organizator.
 - Plan finansowy musi określać ogólny koszt wycieczki oraz przewidywane koszty organizacyjne i programowe.
 - Kierownik i opiekunowie nie ponoszą kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia. Wydatki z tego tytułu pokrywa się ze środków, o których mowa w ust. 2.
 
- Rozliczenia wycieczki dokonują osoby wymienione w ust. 1.
 - Dowodami finansowymi są przede wszystkim imienne listy wpłat oraz rachunki, faktury i bilety wydawane przez uprawnione do tego rodzaju działalności podmioty gospodarcze.
 
§ 6.
- Dyrektor, po konsultacji z organizatorem wycieczki wyznacza kierownika oraz opiekunów, których liczba uzależniona jest od wieku i liczby uczestników, stopnia rozwoju psychofizycznego, stanu zdrowia i ewentualnej niepełnosprawności osób powierzonych opiece, a także specyfiki zajęć, imprez i wycieczek oraz warunków, w jakich będą się odbywać (m.in. miejsce, rodzaj lokomocji).
 - Kierownikiem szkolnej wycieczki krajoznawczo – turystycznej może być wyłącznie nauczyciel zatrudniony w Zespole Szkół w Skorzewie.
 - Kierownikiem imprezy, o której mowa w 1 ust. 2, p. 3 może być nauczyciel posiadający uprawnienia do kierowania tego typu formami działalności krajoznawczo – turystycznej.
 - Do podstawowych obowiązków kierownika wycieczki należy:
 
a) Opracowanie z udziałem uczestników szczegółowego programu i harmonogramu oraz wypełnienie karty wycieczki;
b) Opracowanie regulaminu wycieczki i zapoznanie z nim wszystkich uczestników;
c) Zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
d) Zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania;
e) Określenie zadań dla opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki;
f) Nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny, sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy;
g) Organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników;
h) Podział zadań wśród uczestników;
i) Przygotowanie planu finansowego wycieczki;
j) Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki;
k) Podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu.
§ 7.
- Opiekunami wycieczki powinni być nauczyciele albo po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły, rodzice uczniów biorących udział w wycieczce lub inna pełnoletnia osoba.
 
- Przy wyjściu (wyjeździe) z uczniami poza teren szkoły w obrębie tej samej miejscowości na wycieczki przedmiotowe lub krajoznawczo – turystyczne powinien być zapewniony przynajmniej jeden opiekun dla grupy 30 uczniów.
 - Przy wyjściu (wyjeździe) z uczniami poza miejscowość, która jest siedzibą szkoły, powinien być zapewniony jeden opiekun dla grupy 15 uczniów.
 - Wycieczka w rejony powyżej 1000 m n.p.m. oraz w parkach narodowych musi być prowadzona przez przewodnika z właściwymi kwalifikacjami.
 - W przypadku, gdy liczba opiekunów jest większa, przynajmniej jednym z nich powinien być nauczyciel.
 - Do podstawowych obowiązków opiekuna należy:
 
a) Sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczestnikami wycieczki;
b) Współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki;
c) Nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczestników, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
d) Wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika
- § 8.
 
- Realizacja wycieczki powinna uwzględnić następujące wytyczne:
 
WYCIECZKA AUTOKAROWA/PKP
a) Zajmowanie miejsca w środkach transportu powinno być realizowane tak, aby opiekunowie siedzieli przy drzwiach lub w skrajnych przedziałach PKP, z zastrzeżeniem pełnienia dyżurów na korytarzach;
b) Autokar przewożący uczestników wycieczek/imprez szkolnych musi być oznakowany – tablica „przewóz dzieci”;
c) Przejścia w autokarze muszą być wolne, nie mogą się tam znajdować dodatkowe miejsca do siedzenia;
d) Postoje autokaru mogą odbywać się tylko na oznakowanych parkingach;
e) Po każdej przerwie w podróży należy sprawdzić stan liczebny dzieci;
f) Obowiązkiem opiekunów jest dopilnowanie dzieci w czasie jazdy (uczniowie nie mogą chodzić po autokarze, siedzieć tyłem, na oparciu, rzucać śmieciami lub wyrzucać je przez okno, itd.).
WYCIECZKA PIESZA
a) Podczas pieszej wycieczki opiekun powinien posiadać mapę terenu;
b) Kolumna pieszych może poruszać się tylko prawą strona jezdni; liczba pieszych idących obok siebie nie może przekraczać 4; długość kolumny pieszych nie może przekraczać 50m, a odległość między kolumnami nie może być mniejsza niż 100m.
WYCIECZKA W GÓRY
a) Wycieczki piesze lub narciarskie na terenach górskich, leżących na obszarach parków narodowych i rezerwat przyrody oraz leżących powyżej 1000m n.p.m. mogą prowadzić wyłącznie górscy przewodnicy turystyczni;
b) Osoby uprawiające narciarstwo lub snowboard do ukończenia 15 roku życia są zobowiązane używać w czasie jazdy kask ochronny;
c) Wędrówkę należy zaplanować tak, aby przed zmrokiem dojść do miejsca noclegu.
WYCIECZKA ROWEROWA
a) Zgodnie z przepisami o ruchu drogowym w kolumnie rowerów nie może jechać więcej niż 15 osób;
b) W przypadku kilku grup odstępy między nimi powinny wynosić co najmniej 200 metrów;
c) Wszyscy uczniowie muszą posiadać kartę rowerową;
d) Tempo jazdy powinno być dostosowane do możliwości najsłabszego uczestnika;
e) Uczestnicy powinni jechać jeden za drugim, zgodnie z przepisami ruchu drogowego;
f) Uczestnicy powinni posiadać ubiór odpowiedni do jazdy oraz kask ochronny na głowę.
WYCIECZKA KWALIFIKOWANA
a) Imprezy turystyki kwalifikacyjnej i obozy wędrowne wymagają od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem;
b) Kierownicy i opiekunowie wycieczek szkolnych oraz innych imprez turystyczno – krajoznawczych zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów przeciwpożarowych, sanitarno – epidemiologicznych oraz zasad korzystania z dróg publicznych i szlaków turystycznych, a także przestrzegania innych szczegółowych regulaminów oraz zarządzeń wykonawczych władz oświatowych, administracyjnych i samorządowych.
- Schemat dnia powinien uwzględniać podstawowe zasady:
 
a) Zapewnienie niezbędnego czasu snu (8 godzin);
b) Czas na zabiegi sanitarne;
c) Właściwe proporcje czasowe dotyczące przejazdów, zwiedzania, rozrywki i rekreacji;
d) Program powinna cechować zmienność treści, środowiska i intensywności;
e) Program powinien uwzględniać potrzeby i zainteresowania uczestników;
f) Program powinien przekazywać nowe treści oraz kształtować nowe nawyki, potrzeby i postawy.
- Zalecenia dodatkowe:
 
a) Na miejscu noclegu kierownik i gospodarz obiektu przydzielają miejsca noclegowe;
b) Po przybyciu na miejsce noclegowe kierownik, a następnie wszyscy pozostali uczestnicy mają obowiązek dokładnie zapoznać się z rozmieszczeniem dróg ewakuacyjnych i pomieszczeniami sanitarno – higienicznymi;
c) Kierownik i opiekunowie powinni zdecydowanie eliminować próby zakłócania ciszy nocnej i snu uczniów oraz dopilnować, aby nikt nie wychodził z miejsca noclegowego; należy zwrócić szczególną uwagę na respektowanie bezwzględnego zakazu palenia tytoniu, spożywania pod jakąkolwiek postacią alkoholu, zażywania narkotyków lub innych niedozwolonych używek;
d) Zabrania się uczestnikom dotykania przedmiotów mających połączenie z liniami wysokich napięć, manipulowania niewypałami, spożywania różnego rodzaju owoców, co do których nie ma pewności, że są jadalne;
e) Przed wyruszeniem na wycieczkę należy zaopatrzyć się w dobrze wyposażoną apteczkę;
f) Uczestnicy wycieczkę/imprez powinni posiadać ubiór i ekwipunek adekwatny do możliwych warunków atmosferycznych i specyfiki wyjazdu;
g) Wszyscy podopieczni pozostają bezwzględnie pod stałą opieką opiekunów, bez względu na czas trwania wycieczki;
h) Realizacja programu wycieczki może ulec zmianie tylko w wyjątkowych przypadkach;
i) W gronie uczestników imprezy i przed jej formalnym zakończeniem kierownik wycieczki powinien dokonać podsumowania;
j) Każdy z rodziców/ opiekunów prawnych zobowiązany jest do osobistego odbioru dziecka w czasie i miejscu określonym w oświadczeniu – zgodzie na udział dziecka w wycieczce.
§ 9.
- Kierownicy i opiekunowie powinni posiadać umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Kierownik i opiekunowie są zobowiązani możliwie jak najprędzej zapewnić fachową pomoc lekarską w sytuacji zaistnienia wypadku lub choroby uczestnika wycieczki.
 - Kierownik wycieczki zobowiązany jest do niezwłocznego poinformowania o wypadku:
 
a) Rodziców/prawnych opiekunów poszkodowanego;
b) Organ prowadzący szkołę lub placówkę;
c) Pracownika służby BHP;
d) Społecznego inspektora pracy;
e) Radę rodziców.
- O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
 - O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się niezwłocznie inspektora sanitarnego.
 - Zawiadomień, o których mowa w punktach 2-4 dokonuje dyrektor bądź upoważniony przez niego pracownik szkoły lub placówki.
 
§ 10.
- W dokumentacji wycieczki powinny się znaleźć:
 
a) Zatwierdzona przez dyrektora karta wycieczki;
b) Regulamin danej wycieczki oraz imienne potwierdzenie zapoznania z nim uczestników wycieczki;
c) Plan finansowy wycieczki;
d) Lista uczestników wraz z podaniem ich wieku;
e) Potwierdzona podpisami uczniów imienna lista wpłat na wycieczkę oraz karta wpłaty;
f) Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na udział ucznia w wycieczce wraz z oświadczeniem o stanie zdrowia ucznia i zażywanych przez ucznia lekach (nie dotyczy wycieczek przedmiotowych odbywających się w ramach lekcji);
g) Rozliczenie środków finansowych wycieczki;
h) Potwierdzony podpisem uczniów zwrot pieniędzy oraz kwota zwrotu (jeżeli taki będzie miał miejsce) i podsumowanie, ocena stopnia realizacji programu wycieczki.
§ 11.
WYCIECZKA ZAGRANICZNA
- Dyrektor szkoły/placówki przed wyrażeniem zgody na organizację wycieczki/imprezy zagranicznej jest zobowiązany zawiadomić Pomorskiego Kuratora Oświaty o planowanym wyjeździe.
 - Wszystkie wyjazdy zagraniczne organizowane przez szkoły i placówki oświatowe działające na terenie całego województwa pomorskiego należy zgłaszać w siedzibie kuratorium oświaty w Gdańsku delegatura w Kościerzynie.
 - Wyjazd zagraniczny należy zgłosić co najmniej 21 dni przed jego planowanym rozpoczęciem.
 
- Dokumentacja wyjazdu zagranicznego składana w formie zawiadomienia do Pomorskiego Kuratora Oświaty delegatura w Kościerzynie powinna zawierać:
 
a) Kartę wycieczki lub imprezy; w karcie wycieczki powinny być wyraźne wpisane: nazwa kraju, dokładny adres, telefon kontaktowy, czas pobytu, imiona i nazwiska kierownika oraz opiekunów;
b) Program pobytu;
c) Listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku;
d) Potwierdzenie ubezpieczenia uczestników od kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Dokumentacja wycieczki/imprezy zagranicznej powinna zawierać również Listę Podróżujących dla Wycieczek w Unii Europejskiej, która stanowi załącznik do Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 września 2005r., jeżeli uczestniczą w niej uczniowie pochodzący z państw trzecich, niebędących członkami Unii Europejskiej.
 - Uczniowie niezależnie od obywatelstwa nie mogą przekraczać granicy państwowej na podstawie legitymacji szkolnej. Dokumentami uprawniającymi do przekroczenia granicy państwowej są: paszport, dowód osobisty lub w przypadku uczniów obywateli państw trzecich – lista podróżujących dla wycieczek w Unii Europejskiej.
 - W przypadku wyjazdów zagranicznych należy pamiętać, że zgodnie z 14 ww. rozporządzeniem kierownikiem lub opiekunem uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie zagranicznej może być osoba znająca język obcy w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się w kraju docelowym, jak również w krajach znajdujących się na trasie planowanego wyjazdu.
 - Dokumentacja wycieczki zagranicznej zgromadzona przez organizatora wyjazdu musi zawierać ponadto:
 
a) Zgody rodziców/prawnych opiekunów na uczestnictwo w wycieczce/imprezie niepełnoletnich uczniów;
b) Regulamin danej wycieczki/imprezy (podpisany przez uczestników);
c) Zadania kierownika i opiekunów danej wycieczki/imprezy.
- Informacje dotyczące karty EKUZ:
 
Przed wyjazdem należy zadbać również o opiekę medyczną dla dziecka podczas podróży. Osoby, które są ubezpieczone w Narodowym Funduszu Zdrowia mają prawo do bezpłatnych świadczeń w krajach Unii oraz Norwegii, Islandii, Lichtensteinie i Szwajcarii. Jednak przywilej ten musi zostać poświadczony tzw. Europejską Kartą Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), którą wydaje się na podstawie dowodu ubezpieczenia w kraju. W przypadku dzieci w oddziale NFZ trzeba okazać książeczkę ubezpieczeniową dla członków rodziny, w której fakt objęcia ubezpieczeniem dziecka musi być odnotowany. Jeżeli dziecko się uczy, w urzędzie trzeba przedstawić także jego legitymację szkolną. Formularze o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego można pobrać ze strony internetowej Funduszu i przesłać go pocztą, faksem lub e-mailem. EKUZ ważna jest trzy miesiące. W tym czasie gwarantuje prawo do niezbędnych świadczeń zdrowotnych poza granicami kraju.
W przypadku konieczności skorzystania z pomocy lekarza, warto zwrócić uwagę, czy jego gabinet działa w ramach tamtejszego odpowiednika polskiego NFZ. Jeżeli nie, mogą być problemy ze zwrotem pieniędzy. EKUZ nie zapewnia również transportu medycznego.
REGULAMIN WYCIECZKI DLA UCZNIA
- Zasady ogólne:
 
Każdy uczestnik wycieczki zobowiązany jest:
a) Zachowywać się w sposób zdyscyplinowany i kulturalny;
b) Stosować się do poleceń, zakazów i nakazów wydawanych przez opiekunów lub przewodników;
c) Przestrzegać przepisów ruchu drogowego i zachowywać ostrożność na ulicach i w innych miejscach (np. w autokarze, statku wycieczkowym, na peronach kolejowych), w których może grozić jakiekolwiek niebezpieczeństwo;
d) Odnosić się kulturalnie do opiekunów, kolegów i innych osób;
e) W miejscach noclegowych postępować zgodnie z obowiązującym tam regulaminem;
f) Posiadać ubiór i ekwipunek adekwatny do możliwych warunków atmosferycznych i specyfiki wyjazdu.
- W autokarze:
 
a) Do autokaru wsiadamy i zajmujemy miejsca w kolejności ustalonej przez nauczyciela;
b) Paszporty (w przypadku wycieczek zagranicznych) oddajemy na czas wycieczki pod opiekę nauczycielowi;
c) Podczas jazdy słuchamy objaśnień przewodnika lub nauczyciela, nie zmieniając miejsc, nie wstajemy z foteli, nie hałasujemy;
d) Miejsca przy drzwiach zajmują osoby dorosłe (opiekunowie);
e) Przejścia w autokarze musza być wolne, nie mogą znajdować się tam dodatkowe miejsca do siedzenia;
f) Wszelkie niedyspozycje związane z jazdą zgłaszamy natychmiast nauczycielowi;
g) Uczestnikom zabrania się:
- Przemieszczania się w obrębie autokaru, podróżowania w pozycji stojącej,
 - Otwierania drzwi, blokowania zamków w nich,
 - Samowolnego otwierania okien w czasie jazdy,
 - Rzucania czymkolwiek w części przeznaczonej dla pasażerów,
 - Wyrzucania czegokolwiek przez okno autokaru,
 - Palenia tytoniu, spożywania alkoholu i innych używek.
 
- Na postoju i w podróży:
 
a) Uczestnicy mogą:
- Spożywać posiłki,
 - Skorzystać z toalety.
 
b) Autokar powinien być przewietrzony;
c) Zabrania się:
- Samowolnie oddalać się,
 - Wchodzić na jezdnię,
 - Przechodzić na drugą stronę jezdni,
 - Zanieczyszczać miejsca, w którym znalazł się autokar,
 - Należy zadbać o bezpieczeństwo pożarowe.
 
- Na trasie:
 
a) Na trasie prowadzi przewodnik lub nauczyciel;
b) Tempo marszu oraz czas i miejsce odpoczynku wyznacza przewodnik lub nauczyciel;
c) Kolumna pieszych może poruszać się tylko prawą stroną jezdni, liczba pieszych idących obok siebie nie może przekraczać 4;
d) Podczas wędrówki staramy się iść rytmicznie, nie hałasujemy, nie śmiecimy, nie niszczymy przyrody żywej i nieożywionej, słuchamy uważnie objaśnień przewodnika;
e) Na szlakach turystycznych i górskich nie wyprzedzamy przewodnika, nie oddalamy się, nie opóźniamy marszu;
f) Osoby uprawiające narciarstwo lub snowboard do ukończenia 15 roku życia są zobowiązane używać w czasie jazdy kask ochronny.
- Wycieczka rowerowa:
 
a) Zgodnie z przepisami o ruchu drogowym w kolumnie rowerów nie może jechać więcej niż 15 osób;
b) W przypadku kilku grup odstępy między nimi powinny wynosić co najmniej 200 metrów;
c) Wszyscy uczniowie musza posiadać kartę rowerowa;
d) Tempo jazdy powinno być dostosowane do możliwości najsłabszego uczestnika;
e) Uczestnicy wycieczki powinni jechać jeden za drugim (nie wolno jechać obok siebie), zgodnie z przepisami ruchu drogowego;
f) Uczestnicy powinni posiadać ubiór odpowiedni do jazdy oraz kask ochronny na głowę.
- Wycieczka turystyki kwalifikowanej:
 
a) Imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne wymagają od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem.
- Zwiedzanie:
 
a) Podczas zwiedzania obiektów zabytkowych, muzeów, wystaw nie dotykamy eksponatów, uważnie słuchamy objaśnień przewodnika lub nauczyciela;
b) Nie oddalamy się od grupy;
c) W zwiedzanych obiektach nie hałasujemy, nie spożywamy żadnych pokarmów, nie siadamy w miejscach do tego przeznaczonych;
d) Podczas zwiedzania obiektów sakralnych dostosowujemy się do regulaminu obowiązującego w tym obiekcie (odpowiedni strój, zachowanie ciszy, uszanowanie miejsca świętego);
e) Na miejsca zbiórek przychodzimy zawsze punktualnie.
- Miejsce noclegowe:
 
a) Przydział miejsc noclegowych ustala opiekun wycieczki;
b) Po zajęciu miejsc w pokojach zachowujemy się kulturalnie (nie kładziemy na łóżkach bagażu, nie niszczymy mebli, nie wychylamy się z okien, nie trzaskamy drzwiami, nie śmiecimy);
c) Bezwzględnie przestrzegamy ciszy nocnej pomiędzy godzinami: 22 a 6;
d) W sanitariach utrzymujemy idealną czystość;
e) Za wszelkie zniszczenia w obiekcie noclegowym ponosimy odpowiedzialność materialną;
f) Każdorazowe wyjście z miejsca noclegowego zgłaszamy opiekunowi wycieczki;
g) Zabrania się uczestnikom dotykania przedmiotów mających połączenie z liniami wysokich napięć, manipulowania niewypałami, spożywania różnego rodzaju owoców, co do których nie ma pewności, że są jadalne;
h) Po przybyciu na miejsce noclegowe wszyscy uczestnicy mają obowiązek dokładnie zapoznać się z rozmieszczeniem dróg ewakuacyjnych i pomieszczeniami sanitarno – higienicznymi.
Skorzewo, 29 sierpnia 2016 r.
Zatwierdzam:
.............................................
(podpis Dyrektora szkoły)