Szkolny Program 

Wychowawczo-Profilaktyczny

Zespołu Szkół w Skorzewie

 

Podstawa prawna:

·         Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78 poz. 483 ze zm.) - art. 48 ust. 1.

·         Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526 ze zm.).

·         Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2025 r. poz. 1043) – art. 1, art. 26, art. 84.

·         Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.).

·         Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2025 r. poz. 881 ze zm.).

·         Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 2151).

·         Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1939).

·         Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1162 ze zm.).

·         Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 978 ze zm.).

·         Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 1802 ze zm.).

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r. poz. 467 ze zm.).

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604 ze zm.).

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).

·         Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026.

·         Statut Zespołu Szkól w Skorzewie

·         Standardy Ochrony Małoletnich przyjęte w szkole.

 

Ponadto wykorzystano:

·         Raport „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” aut. J. Flis, M. Dębski (https://mlodeglowy.pl/wp-content/uploads/2023/04/MLODE-GLOWY.-Otwarcie-o-zdrowiu-psychicznym_-Raport-final.pdf)

·         Badanie jakości życia dzieci i młodzieży, perspektywa dzieci (2021) i ich rodziców (2022). Obszar – samopoczucie psychiczne. Raport Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2023 (https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2023/04/Za%C5%82%C4%85cznik-nr-4.-Raport-z-badania-jako%C5%9Bci-%C5%BCycia-dzieci-i-m%C5%82odzie%C5%BCy-pespektywa-dzieci-i-ich-rodzic%C3%B3w.-Obszar-samopoczucie-psychiczne.pdf)

 

 

Wstęp

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Zespole Szkół w Skorzewie opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy.

Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły, w tym z warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego.

Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.

Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest spójny z zatwierdzonym szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób dążenia do osiągania celów kształcenia oraz realizacji zadań wychowawczych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Uwzględnia także kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

 

Diagnoza

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym identyfikacji czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

·         wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,

·         wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty,

·         ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2024/2025.

·         wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),

·         innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).

 

Ważnym aspektem programu wychowawczo-profilaktycznego na rok szkolny 2025/2026 jest kontynuowanie uświadamiania uczniom znaczenia obowiązujących w szkole Standardów Ochrony Małoletnich oraz wyposażania ich w umiejętność stosowania ustalonych w nich zasad.

Podstawowym celem niniejszego Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.

 

Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:

·         powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,

·         zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,

·         respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),

·         współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),

·         współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,

·         inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).

 

I. Misja szkoły

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur.

Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom.

Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także profilaktyka zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

W roku szkolnym 2025/2026 charakter priorytetowy ma profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów oraz wzmacniania poczucia własnej wartości i sprawczości wśród uczniów. Istotne znaczenie odgrywa także rozwój umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli.

 

II. Sylwetka absolwenta

Celem Zespołu Szkół w Skorzewie jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz do podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:

·           kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,

·           zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,

·           szanuje siebie i innych, jest odpowiedzialny za siebie i innych,

·           prezentuje aktywną postawę w promowaniu dbałości o środowisko naturalne,

·           zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły,

·           przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami zakaźnymi,

·           zna i rozumie zasady współżycia społecznego,

·           jest tolerancyjny,

·           korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,

·           jest ambitny, kreatywny, odważny, samodzielny,

·           posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,

·           zna zasady ochrony zdrowia psychicznego oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego),

·           zna podmioty udzielające wsparcia w sytuacji pogorszenia stanu psychicznego, wie jak sposób korzystać z ich pomocy

·           rozumie związek między pogorszeniem się stanu zdrowia psychicznego a podejmowaniem zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np. stosowanie substancji psychoaktywnych, przemocy, uzależnień behawioralnych),

·           szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,

·           jest odporny na niepowodzenia,

·           integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,

 

 

III. Cele ogólne

Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

1)      fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych, ,

2)      psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),

3)      społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej,

4)      aksjologicznej – ukierunkowanej na postawy i przekonania oraz zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu.

 

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

1)        współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania i rozwijania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,

2)        kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,

3)        współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,

4)        wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków poczucia własnej wartości i sprawczości,

5)        wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,

6)        kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,

7)        doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,

8)        wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,

9)        kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,

10)    przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,

11)    wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych

12)    wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków (patrz: „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” aut. J. Flis, M. Dębski).

13)    kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych.

 

Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

 

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

1)      poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,

2)      budowanie wiedzy uczniów na temat możliwych form i uwarunkowań korzystania z profesjonalnego wsparcia psychologicznego, zarówno w szkole, jak i poza szkołą, z uwzględnieniem potrzeby budowania i wzmacniania klimatu zaufania dzieci i młodzieży do działań specjalistów,

3)      doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,

4)      poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,

5)      kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,

6)      podnoszenie świadomości oraz poziomu wiedzy o bezpiecznym i higienicznym używaniu mediów cyfrowych, w tym właściwych reakcji na zjawisko cyberprzemocy rozwijanie u uczniów wiedzy z zakresu ochrony środowiska i klimatu,

7)      kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,

8)      prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,

9)      doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego,

 

Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.

 

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

1)      dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, w tym cyfrowych,

2)      udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,

3)      udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych,

4)      przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,

5)      informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.

 

Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

 

Działalność profilaktyczna obejmuje:

1)      wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,

2)      wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,

3)      wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,

4)      wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły,

 

Działania te obejmują w szczególności:

1)      realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,

2)      przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,

3)      kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,

4)      poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji,

5)      doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,

6)      włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe (IPET), działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,

7)      wzmacnianie kompetencji rodzicielskich związanych z rozpoznawaniem przejawów kryzysu psychicznego, sięganiem po właściwą pomoc, udzielaniem adekwatnego wsparcia dzieciom oraz radzeniem sobie z rodzicielskim poczuciem winy i wstydu.

 

W roku szkolnym 2025/2026 najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:

·         stworzenie uczniom przestrzeni do kształtowania umiejętności współpracy, autonomicznych zespołów, planowania, realizowania zaplanowanych działań ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych zasobów

·         stworzenie sieci wsparcia w relacji dorośli – rówieśnicy, która pozwoli uczniom postrzegać wsparcie rówieśnicze jako umiejętność reagowania na oznaki problemów koleżanek i kolegów

·      rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości, wzmacnianie poczucia sprawczości

·      budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,

·      przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,

·      przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,

·      troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

 

Zadania profilaktyczne programu to:

·      zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,

·      znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,

·      promowanie zdrowego stylu życia,

·      kształtowanie nawyków prozdrowotnych,

·      rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),

·      eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,

·      niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,

·      wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,

·      uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem

·      uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.

 

IV. Struktura oddziaływań wychowawczych

1.      Dyrektor szkoły:

·      stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,

·      sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,

·      inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,

·      stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,

·      współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,

·      czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,

·      nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,

·      motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,

·      stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,

·      inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,

·      dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych,

·      dokonuje analizy obciążeń nauczycieli, wychowawców i pedagogów czynnościami formalnymi (np. prowadzeniem dokumentacji uzupełniającej, sprawozdań, itp.), w miarę możliwości redukuje ich ilość, analizuje dotychczasowe procedury i regulaminy, aby odciążyć kadrę na rzecz tworzenia warunków do nawiązywania indywidualnych relacji z uczniami i klasami (patrz: „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” aut. J. Flis, M. Dębski).

·      czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem, pedagogiem specjalnym i psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,

·      czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog, pedagog specjalny, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,

·      inicjuje utworzenie systemu wsparcia nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów z uwagi na to, że sami przeżywają stan silnego, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny (patrz: „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” aut. J. Flis, M. Dębski, Badanie jakości życia dzieci i młodzieży, perspektywa dzieci (2021) i ich rodziców (2022). Obszar – samopoczucie psychiczne. Raport Rzecznika Praw Dziecka).

·      nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

 

2.      Rada pedagogiczna:

·      uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,

·      dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania (patrz: „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” aut. J. Flis, M. Dębski, Badanie jakości życia dzieci i młodzieży, perspektywa dzieci (2021) i ich rodziców (2022). Obszar – samopoczucie psychiczne. Raport Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2023), dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki,

·      opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców,

·      opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością oraz depresją,

·      uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,

·      uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

 

3.      Nauczyciele:

·      współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,

·      reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,

·      reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,

·      zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,

·      kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,

·      rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,

·      wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia,

 

4.      Wychowawcy klas:

·      diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,

·      rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych,

·      na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,

·      przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,

·      zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,

·      są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,

·      oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami – uwzględniają trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające z obniżonego poczucia własnej wartości i poczucia sprawczości,

·      współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,

·      wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,

·      rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,

·      dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,

·      podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,

·      współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,

·      podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.

 

5.      Zespół wychowawców:

·      opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,

·      analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, promuje metodę pozytywnego dyscyplinowania uczniów,

·      ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,

·      przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,

·         uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,

·      inne, wynikające ze specyfiki potrzeb szkoły.

 

6.      Pedagog szkolny/psycholog:

·      diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,

·         uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,

·      zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,

·      współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,

·      zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,

·      współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,

·      współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,

·      wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,

·      rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,

·      aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,

·      wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny (patrz: „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” aut. J. Flis, M. Dębski, Badanie jakości życia dzieci i młodzieży, perspektywa dzieci (2021) i ich rodziców (2022). Obszar – samopoczucie psychiczne. Raport Rzecznika Praw Dziecka).

·      promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.

 

7.      Pedagog specjalny:

·         rozpoznaje wraz z wychowawcami indywidualne potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych,

·         określa formy i sposoby udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,

·         organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów i rodziców,

·         udziela uczniom pomocy pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,

·         podejmuje działania profilaktyczno-wychowawcze wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów z udziałem rodziców i nauczycieli,

·         pomaga rodzicom i nauczycielom w rozwijaniu indywidualnych predyspozycji i uzdolnień uczniów,

·         wspiera działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,

·         uczestniczy w spotkaniach Zespołu Wychowawczego.

 

8.      Rodzice:

·      współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.

·      uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,

·      uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,

·      uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,

·      zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,

·      współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,

·      dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,

·      Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.

 

9.      Samorząd uczniowski:

·         jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,

·      uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,

·      uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,

·      współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,

·      prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,

·      reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,

·      propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,

·      dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,

·      może podejmować działania z zakresu wolontariatu.

 

V. Kalendarz uroczystości szkolnych w roku szkolnym 2025/2026

 

 

·      uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,

·      Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom,

·      Międzynarodowy Dzień Przeciwdziałania Przemocy i Nękaniu w Szkole w tym Cybernękania,

·      ślubowanie klas pierwszych,

·      porządkowanie grobów zmarłych,

·      Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego,

·      Dzień Edukacji Narodowej,

·      Narodowe Święto Niepodległości,

·      szkolny festiwal twórczości artystycznej „Mam talent”,

·      andrzejki szkolne,

·      mikołajki klasowe,

·      szkolne kolędowanie,

·      Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją,

·      Światowy Dzień Autyzmu,

·      pierwszy dzień wiosny,

·      Dzień Ziemi,

·      Święto Patrona Szkoły,

·      pożegnanie abiturientów,

·      szkolne obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja,

·      festyn rodzinny,

·      Dzień Sportu,

·      zakończenie roku szkolnego.

 

VI. Szczegółowe cele wychowawcze do realizacji w roku szkolnym 2025/2026

 

OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO

1.      Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.

2.      Zwiększenie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych. W roku szkolnym 2025/2026 przyjęto standard: 75 % uczniów uczestniczy w szkolnych kołach zainteresowań i innych formach aktywności.

3.      Wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w odpowiedniej formie.

4.      Poprawa frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych. Przyjęto standard: 98% uczniów systematycznie realizuje obowiązek szkolny.

 

OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:

1.      Integracja zespołów klasowych. Przeprowadzenie 2 godzin zajęć integracyjnych w klasach I.

2.      Reintegracja w klasach wyższych. Przeprowadzenie 2 godzin  zajęć.

3.      Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm. W roku szkolnym 2025/2026 przyjęto standard: powyżej 90% uczniów przestrzega szkolnych norm i zasad.

4.      Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu.

·         rada wolontariatu opracuje program szkolnego wolontariatu do 5 września.

 

OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO

1.      Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.

2.      W I półroczu wszyscy wychowawcy przeprowadzą co najmniej 2 godziny zajęć sprzyjających kształtowaniu postaw prozdrowotnych.

3.      100% uczniów jest świadomych zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia a zdrowiem.

4.      100% uczniów zna zasady ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej) oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej,

 

OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO

1.      Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.

2.      Przeprowadzenie cyklu zajęć 2 godzin psychoedukacyjnych w klasach IV-VIII na temat umiejętności samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji.

3.      Przeprowadzenie cyklu zajęć 2 godzin kształcących umiejętność rozpoznawania własnych emocji.

4.      100% uczniów potrafi wskazać swoje mocne i słabe strony.

5.      100% uczniów potrafi wskazać obszary sprawczości.

6.      100% uczniów wie, do kogo może zwrócić się o pomoc w razie stwierdzenia pogorszenia nastroju, przemęczenia, pogorszenia kondycji psychicznej.

7.      98% uczniów potrafi wskazać konstruktywne sposoby rozwijania swoich predyspozycji i pokonywania potencjalnych trudności.

 

OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO

1.      Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.

2.      Do końca września 2025 r. wychowawcy zapoznają uczniów i rodziców z systemem wartości przyjętych w koncepcji pracy szkoły oraz regulacjami prawa wewnątrzszkolnego.

3.      Poprawa relacji pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami. W roku szkolnym 2025/2026 co najmniej 95% uczniów w swoich zachowaniach kieruje się normami wynikającymi z przyjętych w szkole wartości.

 

VII. Harmonogram działań

HARMONOGRAMU WYBRANYCH DZIAŁAŃ

SFERA

Zadania

Forma realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin realizacji

INTELEKTUALNA                                                                                           

Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów

Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy.

nauczyciele,

wychowawcy

Wrzesień

Rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów

Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, warsztatów, konkursów, wyjścia do muzeum, teatru, na wystawy, udział w życiu kulturalnym miasta.

 

Przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły.

 

Szkolenie rady pedagogicznej z zakresu aktywnych metod pracy.

 

Przeprowadzenie przez nauczycieli 1 zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy.

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wicedyrektor

 

 

dyrektor

Cały rok szkolny

Zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby

 

 

 

 

Zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości określających terminy konkretnych przedsięwzięć i osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie.

 

 

Zgodnie z harmonogramem

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień

Zajęcia z orientacji zawodowej.

wychowawcy, pedagog szkolny, doradca zawodowy

cały rok szkolny zgodnie z harmonogramem zajęć w poszczególnych klasach

Kształtowanie postawy twórczej

Szkolny festiwal twórczości artystycznej

wychowawcy

 

Cały rok szkolny

Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania sądów

 

Warsztaty w klasach (wszystkich)

 

debata na temat wartości i zasad wolontariatu.

Wychowawcy

pierwsze półrocze (zgodnie z harmonogramem)

Tworzenie sprzyjającego środowiska nauki – uczeń aktywnym uczestnikiem procesu uczenia się

Metody aktywizujące. Uczenie się przez doświadczenie.

Projekty 

nauczyciele. wychowawcy

cały rok  

Motywowanie uczniów do nauki i osiągania sukcesów

Warsztaty profilaktyczne

pedagog szkolny

wszyscy nauczyciele

Cały rok

Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych

 

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, szkolne konkursy z nagrodami na najwyższą średnią i lepszą frekwencję.

przewodniczący zespołów wychowawczych

wychowawcy

zajęcia zgodnie z harmonogramem opracowanym w zespołach wychowawczych dla poszczególnych klas opracowanie regulaminu konkursu

Ogłoszenie wyników konkursu

Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy

 

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem na warsztatach prowadzonych przez pedagoga szkolnego.

pedagog szkolny wychowawcy,

 

zgodnie z harmonogramem zajęć

 

 

Wsparcie nauczycieli w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Konsultacje indywidualne z nauczycielami, warsztaty dotyczące metod pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami.

 

 

 

pedagog specjalny

dyrektor

adekwatnie do potrzeb

MORALNA

Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej

Działalność charytatywna, wolontariat szkolny.

 

Opracowanie Program Szkolnego Wolontariatu.

opiekun wolontariatu szkolnego

Cały rok szkolny

Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych

Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu.

 

Wychowawcy

Nauczyciel historii

zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie

 

Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu

 

Wycieczki, tematyczne lekcje wychowawcze.

Wychowawcy

 

terminy konkretnych wycieczek planowanych przez wychowawców i nauczycieli

Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii

 

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce.

Wycieczki zagraniczne.

 

nauczyciele, wychowawcy

zgodnie z harmonogramem opracowanym do 15.IX

Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję

 

Warsztaty organizowane przez pedagoga szkolnego i szkolenia zewnętrzne

 

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce.

pedagog szkolny,

 

 

 

wychowawcy klas przewodniczący zespołu wychowawczego

zgodnie z harmonogramem opracowanym przez pedagoga do15.IX.

zgodnie z harmonogramem opracowanym przez Przewodniczącego zespołu wychowawczego

Kształtowanie empatii i zrozumienia wśród uczniów wobec osób z niepełnosprawnościami

Organizowanie warsztatów, dni empatii, projekcji filmów edukacyjnych, spotkań z osobami z niepełnosprawnościami

pedagog specjalny

zgodnie z harmonogramem opracowanym przez pedagoga specjalnego

Promowanie wartości inkluzyjnych w szkole (dostosowanie systemu edukacji do ucznia, usuwanie barier)

Prowadzenie kampanii informacyjnych, przygotowanie materiałów edukacyjnych, współpraca z samorządem uczniowskim przy organizacji wydarzeń promujących inkluzję.

pedagog specjalny

zgodnie z harmonogramem opracowanym przez pedagoga specjalnego

Wsparcie uczniów w rozwiązywaniu konfliktów i promowanie wartości moralnych

Mediacje rówieśnicze.

 

Zajęcia z zakresu etyki i moralności.

Psycholog

 

 

Pedagog specjalny

 

adekwatnie do potrzeb

 

 

Promowanie zdrowego stylu życia

 

Dzień Sportu, zajęcia o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone przez wychowawców

nauczyciele biologii i wychowania fizycznego

realizatorzy wychowawcy klas

 

zgodnie z harmonogramem

SPOŁECZNA

Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły

Omówienie zasad statutu szkoły i regulaminów szkolnych.

 

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce.

koordynator –pedagog

realizatorzy wychowawcy

do końca września

Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.

 

Uczenie zasad samorządności i demokracji

 

Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania.

Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekuna samorządu uczniowskiego.

 

 

pedagog szkolny

 

 

 

 

 

 

 

opiekun samorządu Beata Ceplin, Adriana Koniuszek

 

 

zgodnie z harmonogramem zajęć.

 

 

 

 

 

 

Zgodnie z programem zajęć w I półroczu.

 

 

 

Doskonalenie kultury bycia

 Savoir Vivre w szkole i poza nią – warsztaty dla uczniów.

pedagog szkolny

pierwsze półrocze, zgodnie z programem zajęć

Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego

Udział w akcji sprzątanie świata.

Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, wycieczki krajoznawcze.

Wychowawcy

Opiekun LOP

Cały rok szkolny

Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. Współpraca z Urzędem Pracy oraz innymi instytucjami w celu uzyskania informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy

Warsztaty dla klas VIII prowadzone przez pedagoga szkolnego, nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy.

pedagog szkolny, nauczyciel przedmiotu

drugie półrocze

 

zgodnie z harmonogramem zajęć opracowanym przez pedagoga

Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.

 

Zwiększenie współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego

Analiza frekwencji uczniów.

 

Systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, dni otwarte, indywidualne spotkania z rodzicami.

Wychowawcy

Wicedyrektor

sporządzanie miesięcznych zestawień obecności w pierwszym dniu miesiąca następującego po okresie kontroli

 

Budowanie świadomości i akceptacji wśród uczniów wobec różnorodności

Warsztaty na temat różnorodności kulturowej, zajęcia dotyczące akceptacji różnorodności

Psycholog

zgodnie z         harmonogramem zajęć opracowanym przez psychologa

Zapoznanie uczniów ze standardami ochrony małoletnich

Organizacja specjalnych lekcji wychowawczych poświęconych omówieniu standardów ochrony małoletnich, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i materiałów edukacyjnych.

Przygotowanie i dystrybucja broszur informacyjnych na temat standardów ochrony małoletnich, dostępnych zarówno w wersji drukowanej, jak i online.

Prowadzenie cyklicznych spotkań z uczniami, podczas których będą omawiane sytuacje, w których standardy te mają zastosowanie, oraz sposoby ich przestrzegania.

Dyrektor szkoły

Wychowawcy klas

Pedagog szkolny

Pedagog specjalny

Psycholog

Pierwszy miesiąc roku szkolnego oraz cyklicznie przez cały rok

Monitorowanie i egzekwowanie przestrzegania standardów ochrony małoletnich w szkole

Ustanowienie stałego zespołu ds. monitorowania przestrzegania standardów ochrony małoletnich, który będzie regularnie kontrolował przestrzeganie procedur w szkole.

Wprowadzenie systemu zgłaszania naruszeń standardów ochrony małoletnich, w tym anonimowych skrzynek na uwagi

Organizacja regularnych audytów i raportów dotyczących przestrzegania standardów ochrony małoletnich oraz podejmowanie działań naprawczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.

Dyrektor szkoły, wicedyrektor,

zespół ds. monitorowania standardów ochrony małoletnich,

Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem

Szkolenie nauczycieli z zakresu korzystania i egzekwowania standardów ochrony małoletnich

Organizacja szkoleń i warsztatów dla nauczycieli, prowadzonych przez specjalistów z zakresu prawa i psychologii, dotyczących praktycznego zastosowania standardów ochrony małoletnich.

Opracowanie i dystrybucja materiałów szkoleniowych dla nauczycieli, zawierających wytyczne i procedury związane z ochroną małoletnich.

Prowadzenie regularnych spotkań zespołów nauczycielskich, podczas których będą omawiane przypadki i wyzwania związane z egzekwowaniem standardów ochrony małoletnich.

Dyrektor szkoły

Przewodniczący zespołu ds. Standarów Ochrony Małoletnich

Pierwszy miesiąc roku szkolnego oraz cyklicznie przez cały rok

EMOCJONALNA

 

Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości

Warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów z PPP.

 

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce – wskazanie konkretnych zajęć.

Psycholog szkolny

 

 

 

Wychowawca

 zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów

Kształcenie umiejętności rozpoznawania własnych emocji i zarządzania nimi

Warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów z PPP.

 

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce – wskazanie konkretnych zajęć.

psycholog szkolny

 

 

 

 

wychowawca

Cały rok szkolny

Rozwijanie empatii

Ćwiczenia typu „wejdź w czyjeś buty” – projekty klasowe

 

Praca z tekstami literackimi, filmami, historiami pokazującymi różne punkty widzenia

psycholog/ pedagog

 

wychowawcy

nauczyciele języka polskiego

zgodnie z terminami dla poszczególnych oddziałów

Kształcenie umiejętności wyrażania własnego zdania z poszanowaniem granic innych osób 

Zajęcia z zakresu komunikacji asertywnej.

 

Ćwiczenia w rozpoznawaniu granic psychicznych innych osób

 

Warsztaty „Jak mówić, żeby być słuchanym”

psycholog szkolny

 

wychowawca

 

nauczyciele innych przedmiotów

zgodnie z terminami dla poszczególnych oddziałów

Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły

zajęcia integracyjne w klasach

 

lekcje wychowawcze z wykorzystaniem filmu o agresji i jej unikaniu

pedagog szkolny

 

 nauczyciel bibliotekarz

 

zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów

OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO

Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą

Realizacja programu „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” – projekty klasowe, „ Iskry Odporności”

Lekcje wychowawcze z udziałem psychologa/pedagoga.

pedagog, psycholog, przeszkolony nauczyciel współorganizujący kształcenie

 zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów

Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej

Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń.

Wychowawca, psycholog szkolny

Zgodnie z potrzebami

Umacnianie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty

Lekcje wychowawcze – gry i zabawy integracyjne, rozmowy, warsztaty

Wychowawcy

 

Cyklicznie, raz w miesiącu na godzinie wychowawczej, podczas wycieczek klasowych

 

Tworzenie okazji do przeżycia sukcesu i rozpoznawania własnych osiągnięć

 

Indywidualne rozmowy wspierające rozwój osobisty ucznia.

 

Promowanie pomocy innym, zaangażowania w klasie, pokonanie trudności, poprawa zachowania, itp. (wyróżnienia dla „najbardziej zaangażowanych, „najbardziej wytrwałych” itp.).

 

Prezentacja osiągnięć (Dni Talentów, wystawy)

wychowawcy, nauczyciele

 

 

cały rok

Poszerzanie wiedzy uczniów o czynnikach wzmacniających zdrowie psychiczne

Lekcje wychowawcze. Warsztaty z psychologiem

Wychowawcy, nauczyciele biologii, psycholog szkolny

zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów

RPOZWÓJ UMIEJĘTNOŚCU CYFROWYCH UCZNIÓW

Nauczanie bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Warsztaty edukacyjne, kursy online z bezpiecznego korzystania z Internetu, zajęcia z zakresu krytycznego myślenia

Pedagog szkolny

Nauczyciel informatyki

zgodnie z       harmonogramem zajęć

 

Krytyczna analiza informacji dostępnych w Internecie

Lekcje poświęcone weryfikacji źródeł informacji, rozpoznawaniu fake newsów i dezinformacji.

Projekty edukacyjne, w których uczniowie analizują różne źródła informacji i prezentują wyniki swoich badań.

Nauczyciele przedmiotowi

Bibliotekarz szkolny

Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć

Poprawne metodycznie wykorzystywanie narzędzi i materiałów dostępnych w sieci

Szkolenia dla nauczycieli z zakresu korzystania z narzędzi edukacyjnych online, takich jak platformy e-learningowe, aplikacje edukacyjne, zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

Tworzenie i udostępnianie bazy zasobów edukacyjnych i narzędzi cyfrowych w szkole.

Zewnętrzny szkoleniowiec, nauczyciele przedmiotowi

Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć

 

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji

Organizowanie warsztatów i seminariów na temat zastosowań AI w edukacji.

Praktyczne lekcje pokazujące, jak AI może wspierać naukę, np. w analizie danych, personalizowaniu nauczania.

Nauczyciel informatyki

Szkoleniowiec zewnętrzny

nauczyciele przedmiotowi

Cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć

PROMOCJA ZDROWEGO TRYBU ŻYCIA W SZKOLE

Kształtowanie nawyków prozdrowotnych (odżywianie, ruch, sen)

Warsztaty kulinarne z dietetykiem.

Dni sportu, turnieje klasowe, marszobiegi.

 

 

Dietetyk

 

nauczyciel wychowania fizycznego

 

nauczyciel edukacji zdrowotnej

w terminie uzgodnionym z dietetykiem

 

zgodnie z harmonogramem imprez rekreacyjnych

 

Zwiększenie świadomości uczniów na temat znaczenia ruchu dla zdrowia

 

 

 

Zachęcanie uczniów do samodzielnego podejmowania decyzji zdrowotnych (np. wybór aktywności fizycznej, planowanie posiłków).

Promowanie dojazdu do szkoły rowerem lub pieszo – udział w kampanii społecznej: „Rowerowy Maj”.

nauczyciel wychowania fizycznego

 

nauczyciele biologii

 

wychowawcy

 

 

Cały rok

 

zgodnie z harmonogramem kampanii „Rowerowy Maj”

 

 

Promowanie zajęć ruchowych na przerwach

Projekt „Aktywny dyżur” - zajęcia ruchowe podczas przerw

 

nauczyciel wychowania fizycznego,

nauczyciel biologii

nauczyciel edukacji zdrowotnej

 

cały rok

Zapobieganie wadom postawy, chorobom serca i układu ruchu

 

Edukacja o prawidłowej postawie ciała podczas siedzenia, pisania, noszenia plecaka

Realizacja programu „Trzymaj Formę!”

pielęg

nauczyciel wychowania fizycznego

 

nauczyciel biologii

 

nauczyciel edukacji zdrowotnej

zgodnie z planem działalności edukacyjnej pielęgniarki,

 

zgodnie z harmonogramem zajęć

 

Budowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie

Realizacja treści o zdrowiu fizycznym, psychicznym i społecznym na różnych przedmiotach.

wychowawcy

 

nauczyciel biologii

 

nauczyciel edukacji zdrowotnej

zgodnie z harmonogramem zajęć

 

VIII. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

1)      obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,

2)      analizę dokumentacji,

3)      przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,

4)      rozmowy z rodzicami,

5)      wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,

6)      ymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,analizy przypadków.

Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.

 

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Zespołu Szkół w Skorzewie w dniu 11.09.2025 r.